19 March 2008

...selamat menyambut maulidur rasul++



Honey, I’m Home...
Maybe terlambat sikit buat ucapan, Selamat meyambut Maulidur Rasul untuk semua yang beragama Islam.
Hari ni kita memperingati kelahiran junjungan besar Nabi Muhamad saw. Rasanya ramai di antara kita yang lupa kenapa kita menyambut hari besar ini.
Sepatutnya hari ini, kita perlu banyakkan selawat dan puji pujian untuk Nabi, melahirkan rasa kesyukuran kita menjadi umatnya, betul tak?
Mesti ramai orang terlupa ni coz terlampau sibuk nak balik kampung kan? xpun, mesti ramai yg berarak masuk panggung kan? hehe.. biasa la anak muda akhir zaman ni.. macam2 kerenah..
anyway, xpyh pening2 kepala..ari ni nk masak ape yek?
ermm.. kpd ibu2 d luar sana, selamat masak untuk hidangan famili bersama..
xsalah kalau kita habiskan waktu bersama org2 tersayang d hari yg mulia ni..
okay, dedicated to all of my family members, happy maulidur rasul..
miss u lots..


++SIRATUN NABI++

Sungguh mulianya pekertimu
Sinar bercahaya di wajahmu
Kaulah Nabi kekasih Allah
Kau jadi insan pilihan

Demi umat rela berkorban
Jiwa dan raga kau taruhkan
Demi Tuhan kau tempuhi
Dugaan dan cabaran

Ya Rasulullah...

Tika mula kau menerima wahyu
Hatimu resah tiada menentu
Khadijah mengukir kata-kata
Bahwa kau Rasul buat seluruh umat
Bahwa kau Nabi buat seluruh umat

Bila kau hampir memejamkan mata
Lidahmu basah menyebut ummati
Kasih sayangmu tak bisa digambar
Hanya selawat pengikat kasih..


MISS U YA RASUL ALLAH..

18 March 2008

19 HADITH MENGENAI WANITA


1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah s.a.w. akan hal tersebut, jawab Baginda s.a.w., "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah s.w.t. memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah s.w.t.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah). Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah s.a.w., "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah s.a.w, "Ibunya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. "Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."


.. okay then.. here we gO!! =)


hye there..
ermm..
nothing much to say today..
juz to share with all of u what i had experienced last nite..
hehe.. to much P+E+R+A+S+A+N.. =)
became ad-hoc for the AKHIRAT premier show..


ni gmbr after the premier show..
see my face..
so tired laa..
i need some sleep..
owh bantal..
owh katil..
where are you?
i'm luvin' u too much!!
i'm totally sleepy..
but, i'm happy coz i've dOne my jOb..
at last, i got my salary..
hehe.. =)



lets me introduced her..
u noe her very well rite?
she's nabila huda..
a daughter of Amy SEARCH..
i used to like her coz she's so manja..
comel n very nice person..
biasa laa.. artis have to b nice rite?
=)
she's actually not toO "tinggi" as we always see, but wearing the high heel make her "kerendangan" go better..
but nway, she's so coMeL!!



AKHIRAT.. the movie of her.. =)
she's nice..
can we imagine hows people strike for the AIDS?
owh.. tawakkal to Allah SWT..
to much things to handle it rite?
anyway.. dia 'menghidupkan' jalan cerita..
from happy to sad.. huhu..




his 'garau' voice make me dupdapdupdap..
hehe.. =)
he's aktor utama AKHIRAT the movie..
TONY EUSOFF..




hehe.. so nice la u shidee..
we are happy to know u last nite..
to talk with u..
to share the jokes..
ermm..
he's not an actor in this movie..
juz accompanied his 'comel' wife..
looks like sopan je..
caya la u shidee..
=)

17 March 2008

i second the mOtion!! hehe


wait haa..
b4 melaram, lets me betulkn spek nie..
juz 4 fun!!

=)

~~hang out with one of my friends at SHABU2 (thai fusion steamboat)..
erm.. tomorrow, my friends and i will be at CINELEISURE for grand promotion of AKHIRAT the movie..

hehe.. wahai artis2 malaysia.. hope to see u tomorrow..

bermulanya sebuah coretan..



hey to all Malaysians..
i just came back from a short trip with my cool buddies..
I'm very happy, so tired and enjoy all the trip.
the best thing I've learned from the trip is how to make a good relationship among outside friends..
so nice..

owh mata, pejamlah seketika..
okay then.. a got to go..
see you soon.. =)




oh. baru ku tahu erti rindu :)

Salam. 1 Okt 2016. RINDU. Rindu sebab dah lama tak bersua. Sepanjang 2 tahun ni banyak benda berlaku dalam hidup. Ada suka. Ada duka. Tapi...