23 May 2009

dia DULU~~ ;p

salam.

kalau nak tahu, pengantin baru dalam gambar ini adalah teman sepermainan saya dari kecil lagi. balik saje ke Machang tempoh hari, kampung kelahiran ibu bapa saya dan juga saya, tup-tup saya dengar khabar angin rakan saya ni hendak melangsungkan pernikahan.. haaa? tercengang saya..

sudah 18 tahun saya tidak bertemu empat mata dengan rakan saya nih.. terharu jugak kalau jarang-jarang balik, ada perkhabaran dan kiriman salam dan rindu daripada dia.. hehe..

dulu masa kecil-kecil, saya, cik Zainab dan cik Rabiha (gegirl yang duduk tu except si LELAKI itu) suka sangat main masak-masak. masa tu umur kami 5 tahun, sebaya lah katakan. tapi dalam tiga orang kanak-kanak tu, saya lah paling tua(tua bulan).

kami masuk hutan, kutip dahan kayu, daun-daun kering nak buat bahan api untuk masak nanti..hurm.. saya pulak pergi curik mancis nenek (Tokmama) saya kat dapur arang dia.. yang sorang lagi pergi kutip tin-tin kosong.. nak masak lah katakan.. alaa, buat air rebusan daun aje.. garam dengan gula pula, saya ambil dalam balang tokmama saya~
siap kene cubit lagik sebab curik garam dengan gula.. tapi saya tak heran semua tu, lepas saja air rebusan daun tu gelegak, saya cari papers lama-lama.. niat di hati nak buat bungkusan nasi jap lagi.. lagi sekali saya pergi curik papers lama tokmama yang dia buat balut gula(orang dulu-dulu balut gula, tin susu pekat dengan gula).. habis satu rumah dengar tokmama membebel.. huhu..

tak tahan dengar bebelan tokmama, saya dan dua kanak-kanak kecik ni lari masuk hutan.. kami pergi ke sungai dalam kampung.. psstttt~!! pergi tangkap ikan tau.. masa tu saya tak geli dengan cacing tao!! saya korek tanah carik anak cacing tak guna kayu, guna tangan saja tau.. hihi ;)

tapi sekarang, tengok cacing pun saya geli, apatah lagi kalau nak pegang.. huuu ;)
hurm.. haa... tengah syok-syok mengail ikan sepat, nenek saya datang dari arah belakang, tiba-tiba... tapppp!!! adeh.... sakitnya! dia piat bontot saya dengan lidi.. siap bawak lagi tu..

lepas tu, terus die tarik telinga saya sampailah ke tangga rumah tak lepas-lepas.. huu..
tapi, kalau nak tahu, saya tak menangis langsung! haha.. kalau ikutkan ramai je orang sekeliling yang menjadi saksi kejadian tu, tapi tak tahulah saya. sebab sakit sangat kena tarik telinga..
si kanak-kanak kecik dua orang tu dah lama cabut! ermm.. tinggallah saya sorang-sorang mengadap nenek saya yang garang tu.. hihi..

tapi itu kisah lama.. kisah sewaktu saya berusia 5 tahun..

sekarang ni dah 23 tahun, 18 tahun peristiwa tu berlalu. tapi tetap segar dalam lipatan memori saya. kadang-kadang rindu jugak..

tapi, alhamdulillah.. masing-masing sudah besar.. ada yang sudah kerja..

haaa... ada lagi satu cerita, pendek saje ok.. hihi..

kanak-kanak kecik 3 orang ni (cik Zat, cik Biha, cik Enab) pernah main-main jadi DOKTOR.. kalau nak tahu, SAYA lah gerangan IBU MENGANDUNG tu..

seksa tau! sebab kena curi bantal kecik empat segi nenek saya dan bubuh dalam baju. masa tu pakai longgar-longgar aje baju.. huu.. yang jadi DOKTOR tu, cik Biha lah.. cik Enab pulak, jadi BIDAN dan cakap, "sabar-sabar, sikit lagi.. nanti keluar lah BABY tu".. baby BANTAL je... hehe..

geng saya ramai, perempuan 3 orang dan lelaki juga 3 orang.. yang lelaki entah kemana menghilang.. huhu

sekarang ni cik Biha kita sudah jadi NURSE.. cik Enab, baru habis belajar, dan saya masih di sini.. hihi..

cik Biha(dua pupu saya) sudah bertunang, saya pula bakal menyusul. cik Enab jugak lah yang menang! sebab dia yang kahwin dulu.. huhu ;)

apapun, tahniah ye sayang~ wish me luck tOo!

dari kiri ::
mama cik Biha (sepupu abah saya, ABAH cik Biha sepupu MAMA saya), saya baju pink hitam, suami cik Enab, Cik Enab, Cik Biha, MAMA saya..
... saya baru sampai dari Kota Bharu terus ke rumah pengantin, so, no baju kurung lah that day.. hihi ;p

@herneesa.hijabs coming near you sooner!

Assalam. @herneesa.hijabs @herneesa.hijabs - Letak nama pun macam klise-kan. Ye lah biasalah. Lagu tu la kalau nak meniaga. Nak bertaarufan ...