09 July 2009

cerita hari Khamis~

salam.

fuh. lega. lega. baru dapat bernafas sedikit. syukran! semalam saya penat ke pusat peperiksaan itu. Kota Bharu hangat dan panas. bukan apa, demam yang sedikit kebah itu datang menyerang lagi. kali ini dia aim tekak saya. sakit tambah geli-geli tambah perit anak tekak saya. nak tidur malam pun susah. macam ada batu, nak telan air liur kena slow-slow. oh tekak, sembuhlah dikau. sakitnya tidak terperi. bak kata tunang saya, eleh~ suara macam nak goda dia, manja-manja gitu! eh cik abang, tolong sikit. tak ada maknanya nak ngada-ngada dengan awak. hee~ memang tekak saya sakit, semalam serak sampai tak ada suara. itulah penangan sakit tekak mungkin!

owh lupa, cerita hari Khamis ini adalah untuk menceritakan serba ringkas cerita hari Rabu. huhu~ ayatnya sangat lah skema. okai saya teruskan..

semalam saya sampai ke Bangunan Yayasan Nik Yahya yang letaknya dekat saja dengan Tesco Kota Bharu, lebih kurang dalam pukul 8.20 pagi saya tiba di pusat peperiksaan. sampai aja, exam mate saya tanya, eh mana lagi orang ni? takkan kita dua saja yang ambil exam hari ni? owh. saya pun terkejut. memang tak ada orang langsung. sunyi dan sepi. yang ada hanyalah budak-budak lelaki yang berkawad di luar bangunan dewan. mak ai, betul ke exam kat sini? aiss, mati kita nanti kalau silap tempat~

rupanya, saya tersilap tengok waktu exam. for sure, mata tak silap. tapi mungkin kerana terlalu ghairah kan. haha. saya belek-belek slip exam, Oh My God! pukul 9.30 rupanya exam bermula. patutlah! erm. sejam masa yang terluang, saya isikan dengan berbual+mengumpat sikit sebanyak+cakap kosong habiskan air liur+jeling kat budak kawad dan macam-macamlah lagi. tapi tak boring sangat sebab HATI ni berdebar Tuhan saja yang tahu. apapun, tawakal sajalah.

exam bermula pukul 9.30 pagi dan tamat pukul 1 tengahari. banyak seksyen yang harus di sudahkan. bukan senang tau. pengetahuan am ni tau! nasib baik saya cakna sikit-sikit. tak adalah mereng masa jawab semalam. sama juga dengan esei dan terjemahan bahasa. nak kata senang tu, payah la jugak, kalau nak kata susah, tak adalah susah sangat. semuanya pasal broadcasting dan RTM. manalah saya tahu, tak banyak tak sikit tu tahulah. semuanya sebab saya lahir dari keluarga RTM. tapi, apapun, saya tidaklah menaruh harapan setinggi gunung. saya redha saja dengan keputusan nanti. ada rezeki adalah, tak ada, biar saja. kan? dalam hidup ni kita kena belajar untuk meredhakan apa sahaja.

owh ada lagi satu, semalam pengawas yang mengawas exam tu staf dari SUK Negeri Kelantan, seorang makcik dan seorang pakcik. mak aii, BAIK SANGAT dia orang tu. kami kat belakang ni duk tukar-tukar kertas exam, duk cakap-cakap on phone, duk mesej-mesej menanyakan jawapan, duk jeling-jeling sampai juling, dia orang tak cakap apa. DIAM. mereka tak tengok pun. tak pandang kami langsung. huu~ tak JELING pun lah! haa apalagi, meniru lah! bukan senang nak dapat pengawas yang sebegitu baik. namun, kita orang masih hormat kat pengawas dua orang tu. kalau-kalau dia orang datang, kami diam, sebagai penghormatan lah kan? takkan depan-depan pengawas pun nak pot-pet pot-pet kan? malulah sikit. mereka tu sudah terlalu baik.

ye lah, calon-calon yang ambil exam bukan budak, semuanya bapak budak dan mak budak. budak-budak macam saya ni boleh dihitung dengan jari saja. tak ramai. yang lain semuanya suami orang dan bini orang.

saya hanya dapat berdoa agar lulus. dan kalau kandas, saya redha kerana saya sudah cuba apa yang bagus untuk diri dan keluarga saya. to my mama, thanks for the 'kata-kata azimat', TUNJUKKAN yang kita BERANI dalam esei dan bak kata adik bongsu saya, KITO BAKO OGHE BERANI!!! penangan tengok Red Warrior la tu.. huu~ ;p

@herneesa.hijabs coming near you sooner!

Assalam. @herneesa.hijabs @herneesa.hijabs - Letak nama pun macam klise-kan. Ye lah biasalah. Lagu tu la kalau nak meniaga. Nak bertaarufan ...